Melegház a kiskertben

2012.04.04. 09:36

Sok kertészkedő szerint a kiskert egyik legnagyobb hibája, hogy csak lassan indul be tavasszal. Ez ellen többféle képpen is lehet védekezni, mint pl. a melegágyak és hidegágyak, fólia alagutak bevetése, melyek átlagosan 2-3 héttel "előbbre tudják hozni" a tavaszt. A másik lehetőség a fóliasátor vagy a melegház.

A fóliasátor nekem kevésbé szimpatikus, alapvetően szubjektív okokból (valahogy akármilyen jól is van megépítve, nekem mindig az jut róla eszembe, hogy tákolmány), másrészről pedig a fólia valahogy sérülékeny és ha megsérül, akkor vagy ragasztgathatjuk össze-vissza, vagy egy nagy részen lehet cserélni. Előnye ugyanakkor, hogy -relatíve - olcsó.

Ezzel szemben a melegház elég pofás dolog, és ha nem üvegből, hanem polikarbonátból van, akkor még ellenálló is. Az üveg, habár jobb a fényáteresztő képessége, mint a műanyagnak, nem jöhet számításba, mivel túl sok a gyerek nálunk és túl sok a focilabda a szomszédban. A polikarbonát viszont szinte elnyűhetetlen ebből a szempontból, így jobb választásnak tűnt. A polikarbonát melegháznak egyetlen gondja van, hogy könnyű, és a szél megmozgatja, ha nincs rendesen rögzítve. Alapot kell neki csinálni, ezt nem lehet megúszni. Ugyanakkor a pontalap, vagy egy vékony sávalap is elég, arra kell, hogy le lehessen rögzíteni a keretet és ne kapja fel a szél.

A fóliasátorral ellentétben a melegház drága, mégpedig nem csak relatíve. Barkácsboltokban kínálnak készleteket, de azok 120.000.- Ft felett voltak, így utána néztem a neten, mit lehet tenni. Végül Vatera lett a dologból, ahol a fent említett ár 65%-áért sikerült lecsapnom egy kis (5 négyzetméteres) polikarbonát melegházra. Nem vagyok nagy Vatera fan, de az árkülönbség és az, hogy fizetni csak átvételkor kell, végülis elég volt ahhoz, hogy meggyőzzön.

A melegház nem túl nagy, de a kiskert sem, így pont jól beleillik. A hatékonysága lenyűgöző. Habár nem fűtöm, így éjszakára eléggé kihül, amint felkel a nap, azonnal látványosan melegebb lesz odabent és a páratartalom is barátibb. Amikor kint 11-12 °C van, bent a napsütés intenzitásától függően 25-30 °C is lehet, így a rendszeres szellőztetés nem kerülhető el. Habár még csak április eleje van, odabent május végi állapotok uralkodnak. Odabent remekül érzi magát a saláta, a paradicsom és az uborka, valamint minden csíráztatott növény. A fényviszonyok is nagyon jók, ellentétben az ablakpárkányon nevelt növényekkel, a palánták egyáltalán nem nyúlnak meg, szépen fejlődnek. Odabent bőségesen kell locsolni, de mondjuk kint is, hiszen eső sajnos egy csepp sem esett jó ideje.

Sajnos idehaza nem találtam sem webáruházat, sem rendes boltot, ami a hobbiüvegházakba való bútorokkal, állványokkal és egyéb kiegészítőkkel foglalkozik, így azokat vagy magam építettem, vagy külföldről kell megrendelnem.

A bejegyzés trackback címe:

https://elefantakiskertben.blog.hu/api/trackback/id/tr554362708

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

telomera (törölt) 2012.06.22. 17:20:17

Üdv, Kiskertes!

De jó, hogy idetaláltam, legalább jól kidühöngöm magamat. Nekem is csak kis kertem van polikarbonáttal fedett melegházzal, ami 5m X 2,7m körüli. 13 éve van meg, 350.000-nél is többért beszerezve, rengeteg mérgelődés árán fölállítva. Azóta nincs paprikám(leginkább azt akartam termeszteni), de újabban az áttelelő salátából sem lesz semmi. Ahogy melegebbre fordul az idő, leáll a paprika növekedése a hatalmas ajtó, a két szellőzőablak, a tavaly általam kivágott újabb két nyílás, árnyékoló háló ellenére. Két hónapja leállt a fejlődés(éppen csak elindult)azóta csak van. A legrosszabbakat kivittem a szabadba, ott elkezdtek hajtani. Mi régen paprikát szoktunk eladni, és akkor jönnek a szomszédjaim, hogy kevés a tápanyag(én már azt hittem, hogy túl sok), hogy agyonöntözöm, hogy nem öntözöm, hogy rosszul öntözöm, az öcsém szerint be kell látnom, hogy megöregedtem....lassan
embert ölök.:)
Ma délelőtt kitéptem 6 téglalapot a tetejéről, miután kiosztottam a szomszédot.:(

Kiskertes · http://elefantakiskertben.blog.hu 2012.06.23. 19:33:14

@telomera: Én arra kellett, hogy rájöjjek, hogy a paprika hisztis növény. Az idén azonban azt hiszem, van oka a hisztijének, nagyon hidegek voltak az éjszakák, igazából eddig csak vegetáltak a szerencsétlenek. A paprika ugyanis nagyon melegigényes, ha a napi minimum nem éri el a 15 fokot, akkor leáll a fejlődése, ha a 12 fokot sem, akkor pedig elkezd meghalni. Idén nekem júniusban is volt 7 fok körüli éjszaka, ami nagyon nem segített neki. Csak amióta elkezdett dögmeleg lenni, azóta látom a fejlődést rajtuk. Nekem locsolásra meg tápanyagra azt mondták, hogy ha zöld a levele és nem fonnyad, akkor nincs hiány. Úgyhogy fel a fejjel!

telomera (törölt) 2012.06.24. 08:53:12

Utolsó mondatoddal igencsak fején találtad a szöget. Akkora baj ért a gravitációs állványon ( a fejem lógatva ), hogy mostanában nem hordom a vízet a nyomorúságos paprikámra.
Abban reménykedtem, hogy jár "erre" valaki és azt mondja: ilyen kis légterű melegház alkalmatlan termesztésre, csak előkészíteni a kiültetendőket, esetleg palántát nevelni, virágültetést cserépbe lerendezni jó - szóval, amire Te is használod. Nyáron 60fok is van benne. Az éjszakák meg egyre hűvösebbek, ekkora ingadozást nem bír a "hisztis" paprika, de a kevésbé hisztis saláta sem. Nincs más hátra, mint a polikarbonátot fóliára cserélni.

Pintér Tibor 2013.04.13. 11:14:13

Tavaly ősszel vásároltam az Ebay-en ezt a polikarbonát házat: www.ebay.de/itm/10-75-m-ALUMINIUM-GEWACHSHAUS-TREIBHAUS-TOMATENHAUS-FRUHBEET-4mm-Verglasung-NEU-/350766221150?pt=LH_DefaultDomain_77&hash=item51ab4bc75e
Sajnos eddig csak a munka volt vele, de remélem megéri. Keresek olyan embert akinek hasonló háza van, hogy a tapasztalatokat kicseréljük.
Üdv:Tibor

Kiskertes · http://elefantakiskertben.blog.hu 2013.04.19. 10:32:34

@Pintér Tibor: Kedves Tibor, a bejegyzésben szereplő ház a méretét leszámítva szerintem azonos. Egy év elteltével arra kellett felfigyeljek, hogy a tető táblái sokat vesztettek a rugalmasságukból, így valószínű, hogy cserélnem kell őket (ez azért nem nagy tétel, nagy táblában megveszem, méretre vágom). Egyébként nagyon szeretem, fűtetlenül is jól telelt benne pár saláta, mostanra pedig odabent már minden legalább egy hónappal előbbre tart az élet (éjjel 10 fok, nap közben szellőztetve is 30), mint kint (uborka, paradicsom, saláta van most bent). Fontos a rendszeres locsolás (napi) odabent, mivel párás levegő ide-vagy oda, a vízfelhasználás odabent a növekedés üteme szerint alakul. Szellőztetni kell, anélkül megfő minden, akár 40 fok fölé is tud szökni a hőmérséklet.

Pintér Tibor 2013.04.19. 16:15:20

Tisztelt Kiskertes!
Nagyon örülök a levelednek,hogy végre hallok,nem csak negativ véleményt a házról.A tetőt nekem is meg kellett erősítenem, ha tudnám,hogy kell fényképet küldeni elküldenék néhány fotót.A jövő hétre rendeltem aluminiumot, és tervezek egy hátsó ajtót is csinálni szellőztetésre.A klímája nekem is hasonló reggel 10-délután 30-40fok most. 04.04-én vásároltam az Obiban 10 Korall paradicsom, és 10 Albaregia paprika palántát, és vetettünk salátát és retket bele.A retek kibújt a saláta félig,de bújik, de a paradicsomból 1 elpusztult a többiek vegetálnak nem indultak még meg és a parikák is.Azt szeretném kérdezni mikor locsoljak,reggel,vagy este, és milyen sűrün?
Üdv:Tibor
süti beállítások módosítása