Mielőtt elkezdtem volna növényeket termeszteni a kert hátsó felében, nem igazán mélyültem el abban, hogy hogyan növekednek a növények. Gondoltam, hogy van valami rendszer az életükben, de ezt kb. arra redukáltam magamban, hogy ha meleg van és elég nedvesség, akkor nőnek, ha meg nem, akkor először elhervadnak, majd elpusztulnak. Nem igazán gondolkodtam azon hogy pl. van-e rendszer abban, hogy hogyan nőnek, hogy van-e bárminek befolyása arra, hogy mikor hoz új levelet egy növény, mikor virágzik, stb.

 

Amikor azonban nekikezdtem a kiskert művelésének, egyre több helyen olvastam, hogy a növények nem csak úgy saját kedvtelésüknek megfelelően nőnek (ma olyan kedvem vagy, hogy új levelet hozzak, de lehet, hogy holnap inkább virágzom egyet...), hanem pl. a Hold szerepe meghatározó egyes növények fejlődésében. Az egyik legérdekesebb dolgot Richard Dowding Biogazdálkodás c. könyvében olvastam, ahol fényképpel is bemutatta, hogy a gyökérzöldségek minden holdhónapban egy lépéssel vastagabbak lesznek. A képen egy igen látványos cékla volt felkarikázva (di Chioggia), ami azért különleges, mert fehér és piros karikák váltogatják egymást (ha megnézzük, a normál cékla is így néz ki, csak a sötétpiros és a még sötétebb piros karikákat ember legyen a talpán, aki meg tudja egymástól különböztetni). Dowding azt írta, hogy a piros karikák egy-egy holdhónapot jelölnek. Más gyökérzöldségnél is lehet figyelni erre, pl. a vöröshagyma vagy a póréhagyma minden holdhónapban egy-egy újabb réteggel vastagodik.

Ez nagyon megfogott, de nem igazán futottam össze olyan céklával, aminél látványosan be lehetne mutatni, hogy tényleg így van-e. Egészem múlt hétig, amikor sikerült ilyen "karikás" céklamagokat vennem, köztük egy zacskó di Chioggiát is.

 

Úgyhogy kérem szépen kísérlet indul, magokat elvetettem május 18-án, kb. októberben meglátjuk, mi az eredmény. És persze megnyugtatok mindenkit, aki most a fejét fogja, hogy "mamám, egy kretén, aki azért termel finom céklát, hogy a gyűrűket számolgassa", hogy természetesen a cél nem csak a számolgatás, hanem az evés is, mondjuk kis vajon megpárolva, kéksajtot rámorzsolva...

A bejegyzés trackback címe:

https://elefantakiskertben.blog.hu/api/trackback/id/tr12026682

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása