A paradicsom minden évben az igazi kihívást jelenti a kiskertes számára, és ez igaz volt az idei évre nézve is. Paradicsomot termelni egyszerre nehéz és könnyű, mert ha minden igényét kielégítjük a növénynek, akkor nagyon hálás és bő terméssel köszöni meg a gondoskodást, de a "minden igény" az egy igen hosszú lista.

Múlt évben sárga, tigriscsíkos és fekete paradicsomot termesztettem, és az akkori időjárás nem igazán kedvezett a dolgoknak. Az idei évben, ami ugye a hagyományőrzés és a hibridek varázsában telik, elsősorban normál és koktélparadicsomokat termeltem, részben hagyományos olasz fajtákat, részben belga/holland hibrideket. Az időjárás nagyon kedvező volt, minden fajtáról bőségesen lehet paradicsomot szedni.

És íme a tapasztalatok:

Az idei paradicsomtermesztés valamikor február végén kezdődött, amikor az első magokat elültettem a tápkockákba. Akkor még nem tudtam, hogy így pont akkorra érik el a kiültetési méretet, amikor egy több napon át tartó fagyveszélyes időszak következik áprilisban, de persze ez a szép a kertészkedésben. Így egy részét még bent tartottam, ezek picit felnyúltak, másokat pedig kiültettem, ezek kicsit fáztak (bár csak egy fagyott el). Utána azonban bőven beindultak, alig bírtam őket karózni. A múlt évvel ellentétben nem volt a növekedési periódusban túl sok csapadék, a növények normálisan fejlődtek, a heti egy tápoldatozást nagyon megköszönték és májusban elkezdtek virágozni, a terméskötés nagyon jó arányú volt. Egészen idáig semmi betegség jelét nem tapasztaltam, a kiegyensúlyozott meleg és a csapadék pedig kedvezett a termések fejlődésének, nem sok sérült, nem sok repedt meg. Szóval mondhatni ideális.

Pantano di Roma (Franchi)

Olasz hagyományőrző paradicsom, normál méretű terméssel, ami nem szabályos kerek, hanem "marhaszív" formájú. Jellegzetessége, hogy a felső kis dudorok az érett paradicsomnál is zöldesek maradnak, míg az alsó rész szépen bepirosodik. A még éretlen termésen jól látszik, hogy mi fog bepirosodni és mi marad zöld.  

Húsa nem túl lédús, de fantasztikusan aromagazdag, édes, nem túl savas. Héja kicsit vastag. Igazi mediterrán érzést áraszt magából. Nyersen ettük, de főzni is jó.

Golden boy F1 (Franchi)

Sárga hibrid paradicsom, normál méretű, kerek fajta. Kevésbé lédús, inkább húsos, nem túl savas, kellemes paradicsom íz, varázslatos aranysárga színnel, igazi "aranyalma". Héja nem túl vastag, egyértelműen nyersen fogyasztandó.

Belga profi hibrid (Somers)

Ez az idei év luxusberuházása volt, de szerencsére azok közé tartozik, amik luxus voltuk ellenére igazolták a döntés helyességét. Sajnos nem őriztem meg ennek a növénynek a tasakját, így most nem tudom felidézni, pontosan mi a neve, de egy Somers féle mag, amit azt hiszem, aranyárban mértek: 12 db mag 5 € volt. Ez már annyira durva volt számomra, hogy mondom, látni akarom, mit tud.

Hát kérem, sokat. Tudott mindent, amit a hibridektől vár az ember, így a jó kelést (mind a 12 mag kikelt), kiegyensúlyozott növekedést, nagy termésbőséget, ellenállóképességet, egyforma, folyamatosan érő gyümölcsöket, melyek jól tárolhatóak.De ennél többet is tudott, amit sok hibrid nem tud: csodálatos íze van. Sok helyen olvastam, hogy a hibridek leggyakrabban itt véreznek el, mivel a gazdaságilag hasznosnak tartott tulajdonságok előtérbe helyezése miatt az élvezeti érték kisebb súlyt kap, de ennek itt nyomát sem éreztem.

A gyümölcsök kisebbek, mint az átlagos paradicsomnál, szinte egymás ikertestvérei, pirosak, kerekek, lédúsak. A héj vékony, az íze kissé savanykás, de nem savas, üdítő paradicsom íz. Egyértelműen nyersen fogyasztandó.

 Sárga és piros koktélparadicsom vegyesen (Central Park)

Az idén vegyesen ültettem koktél paradicsomokat, egy piros és két sárga fajtát, mind a három hibrid. A piros és az egyik sárga hagyományos kerek, vékony héjú, édes, fürtökben érő fajta, a másik sárga pedig tojásdad alakú, húsosabb, de édes fajta. Ez utóbbi nem hagyományos fürtökön terem, hanem mint egy szőlő, elágazó fürtön több tucat egyszerre (kép fent). Sajnos ennek valamiért nem volt tökéletes a terméskötése (azt hiszem ezt így mondják szakszóval), és több virágból nem lett semmi. De így is sok van belőle.

A bejegyzés trackback címe:

https://elefantakiskertben.blog.hu/api/trackback/id/tr983173197

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gamma Leonis · http://gombamania.blogspot.com 2011.09.01. 21:54:06

Szia!
Sárga koktélparadicsom magot hol lehet venni? Jövőre kipróbálnám. :-)
Üdv,
Andrea

Kiskertes · http://elefantakiskertben.blog.hu 2011.09.02. 08:30:21

Szia! Ha nem idegen tőled a netes vásárlás, akkor ajánlom azt a két oldalt, amit egy korábbi bejegyzésemben írtam (www.seedsofitaly.com és www.plantsofdistinction.co.uk), itt igen szép választék van. Boltban én sárga koktélparadicsomot a Praktikerben láttam, van egy osztrák termékcsaládjuk, nem olcsó (tasakja kb 6-800 Ft), de nagyon jó.

A képen egy Belgiumban vett magból kifejlődött növény van (Central Park, az ottani Brico saját márkája).

Kiskertes · http://elefantakiskertben.blog.hu 2011.09.02. 08:31:25

@Gamma Leonis: Szia! Ha nem idegen tőled a netes vásárlás, akkor ajánlom azt a két oldalt, amit egy korábbi bejegyzésemben írtam (www.seedsofitaly.com és www.plantsofdistinction.co.uk), itt igen szép választék van. Boltban én sárga koktélparadicsomot a Praktikerben láttam, van egy osztrák termékcsaládjuk, nem olcsó (tasakja kb 6-800 Ft), de nagyon jó.

A képen egy Belgiumban vett magból kifejlődött növény van (Central Park, az ottani Brico saját márkája).

Gamma Leonis · http://gombamania.blogspot.com 2011.09.03. 18:39:37

Köszönöm a választ!
Jövőre sárga színű fajtát is szeretnék a determinált növekedésű piros mellé, ami nem szendvics, hanem normális bogyóméretű fajta. :-)
Fantasztikusak a paradicsomok. Az egyik kedvenc zöldségem.

farkasmari72 2016.02.04. 19:45:48

Nagyon szeretem a paradicsomot, az igazán jó ízűt.Tudnál segíteni, hogy ilyen magot, mármint a belga profi hibridet- hol lehet venni itt. M.o.-on?Ha esetleg külföldről rendelsz, rendelnél nekem is, mert nagyo szeretném kipróbálni?Igaz húzós az ára, de rászánnám.
Üdv és bízom, Marika

Kiskertes · http://elefantakiskertben.blog.hu 2016.02.23. 14:23:58

@farkasmari72: Kedves farkasmari, javasolom, hogy próbládj ki egyet a ZKI hibridjei közül. Ezek magyar magok és az elmúlt évek eléggé szélsőséges időjárása során azt tapasztaltam, hogy megbízhatóbbak, mint pl. a belgák, amik hidegebb klímához és sokkat több esőhöz alkalmazkodtak szerintem. De ha pl. olasz magot ültetnél, akkor nemrég felfedeztem, hogy Budspesten a Kulináriban lehet Franchi magokat kapni, amiket érdemes kipróbálni, köztük is van hibrid mag.

farkasmari72 2016.02.24. 14:32:01

Köszönöm a választ, szétnézek majd a Culináris-ban is,megpróbálom a ZKI-t.De igazán jóízű paradicsomra vágyom.
Üdv:Marika
süti beállítások módosítása