Az előző bejegyzésben piros fajtákat javasoltam, most pedig a nem piros fajtákkal szeretnék foglalkozni egy picit. Habár nálunk a legtöbb paradicsom piros, és a boltokban is azokat találjuk meg elsősorban, a paradicsom valójában igencsak színes: fehér, sárga, zöld, fekete, csíkos, rózsaszín is lehet.

Nekem az a tapasztalatom, hogy ezek a paradicsomok egyrészről (a zöldeket leszámítva) jellemzően édesebbek és kevésbé savasak, mint piros társaik, másrészről, mivel általában nem agyonnemesített fajták, alacsonyabb hozamúak is (bár itt is lehet bőven hibridekkel találkozni, amik hozama jóval átlag feletti tud lenni). Általában elmondható, hogy a magyar vetőmagok választéka erősen korlátozott, aki ilyesmit szeretne vetni, az inkább a neten keressen magot (pl. itt vagy itt).

1. Golden Boy F1

DSC05774.JPG

Mint a neve is utal rá, ez egy (arany)sárga paradicsom, szép, kerek, normál paradicsom mérettel. A termés édes, lédús, nem túl savas. A növény folytonnövő, támasztékot igénylő. Fűtetlen üvegházban és szabadföldön is jól érzi magát. Nekem nem volt beteges, kifejezetten életerős volt, de az évben, amikor kipróbáltam, elég nyirkos, hűvös volt a nyár, így a termés nem volt igazán sok. Friss fogyasztásra alkalmas igazán. Olasz magot vetettem a Franchitól (habár F1, mégis jó sok mag), jól csírázott, szépen fejlődött.

2. Chocolate Cherry

Folytonnövő, életerős hibrid koktélparadicsom. Az érett termés barnásba áthajló, sötét színű. Nem csak a héj, maga a hús és a magokat körülvevő kocsonyás lé is barnás. Igen édes, egyáltalán nem savas. A termések 5-ös 7-es fürtökben lógnak, 20-forintos átmérőjűek, frissen, egyben bekapva az igaziak. Támasztékot igényel, a hónaljhajtásokat ki kell csípni. Üvegházban neveltem, de szerintem kint is jól érezte volna magát. Egyáltalán nem volt rajta betegség nyoma. Én a Mr. Fothergills magját választottam, elég kevés volt egy csomagban, de kipróbáláshoz elég volt.

3. Green Zebra

Ez a paradicsom éretten is (részben) zöld marad, részben pedig narancssárgás csíkok futnak rajta, Folytonnövő, támasztékot igényel, szabadföldön is jól érzi magát. A termés normál paradicsom méretű, kevésbé lédús, éretten sem pirosodik vagy sárgul be, csak a csíkok válnak hangsúlyosabbá. A húsa savanykás-édes, éretten puha, picit kásás. Fogyasztható nyersen is, de leginkább chutney-ba tudom elképzelni, vagy valamilyen zöld alapszínű olasz sugóba. Ez is Mr. Fothergill's volt, ebből sok magot adtak.

4. Sárga körte

DSC06682.JPG

Sárga, körte formájú aprószemű paradicsom (koktélparadicsom méret). Igazán édes, roppanó, lédús, olyan, ami nem éri meg, hogy bejusson a konyhaasztalra, az ember helyben szemezgeti, mint a málnát. Hihetetlen bőven termett, nem is fürtökben, hanem felhőkben virágzott. Folytonnövő volt a szó legszrososabb értelmében, majdnem létra kellett hozzá a végére. Támasztékot igényel, szabadföldön is jól érezte magát. Az oldajhajtásokat kicsíptem. Budapesti Kertimag csomagját választottam, jó volt. Nincs benne sok mag, de akkorára nőtt, hogy így is paradicsomerdő lett belőle.

5. Black prince

DSC05768.JPG

Fekete paradicsom, de ne higgyük, hogy ténylegesen fekete lenne, a Chocolate Cherryhez hasonlóan barnás színű éretten és mély, sötétzöld éretlenül. A növény jól bokrosodott, de támasztékot igényelt. Kései fajta, lassan kezd virágozni, de utána kitartóan terem(ne). A termés éretten nagy, ovális, kemény, kissé kásás húsú, édes, nem savas. Frissen, szendvics mellé vagy salátába kitűnő. Jól elállt. Szabadföldön neveltem, ami okozott gondokat, mert lassan indult be és mire igazán szépen termett volna, már jött az október, ami az adott évben hideg volt. Mivel ogyanakkor igen terjedelmes, üvegházba nem igazán való. Ez is Budapesti Kertimag volt.

+1. Tigrella

 DSC05700.JPG

Tigrisparadicsom (piros alapon szép, sárga csíkok). Folytonnövő, támasztékot igénylő, a hónaljhajtásokat ki kell csípni. A termés normál paradicsom méretű, kellemesen savas, de édes. Friss fogyasztásra kiváló. 5-ös fürtökben érett, kései, de megbízható. Budapesti Kertimag féle csomag volt ez is. Hasonlóan tigriscsíkos a Tiger Tom is, ami egy hibrid és jobban terem. Ha tudunk választani, talán az jobban megéri.

DISCLAIMER: Ez a bejegyzés nem reklám. Nem kaptam érte semmit és nem kért meg senki, hogy megírjam. Nem kaptam egyetlen fajtát sem "kipróbálásra", vagy "ajándékba". Azért írok róluk, mert már neveltem őket és szerintem érdemes másnak is kipróbálnia őket.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://elefantakiskertben.blog.hu/api/trackback/id/tr645081735

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása