Krumpli a kiskertben

2010.07.02. 08:00

Elég sokat gondolkoztam azon, hogy ezt a bejegyzést a krumpliról vagy a burgonyáról írjam, de végül úgy döntöttem, hogy a burgonya az az étterembe való, otthon krumpli terem.

 

Először tavaly próbálkoztam krumplit termelni a kiskertben és mivel elég jól sikerült, idén nem is volt kérdés, hogy újra megpróbálom.

Az idei kezdet nem volt olyan zökkenőmentes, mivel a tél nagyon sokáig tartotta vasfogát a kerten és ameddig a fagynak a legkisebb jele is mutatkozik, addig a pici vetőgumóknak semmi keresnivalójuk odakint. Sokáig a boltokban sem kaptam vírusmentes vetőgumókat, mivel - állítólag - a szállítók nem kockáztatták, hogy károsodnak a hidegben. Így már március volt, amikor sikerült vennem egy csomaggal. Egy félkilós csomagot vettem, szerintem bőven elég egy kísérletező kiskertbe, főleg a helyigény miatt.

Otthon kivettem őket a hálóból és kiterítettem őket egy tálcára, majd felraktam őket a konyhaszekrény tetejére, hogy csírázzanak, amíg eljön az idő a kiültetésre.

Az ültetés nem nehéz, csak arra kell figyelni, hogy a csírák ne törjenek le, úgyhogy a gödrökbe (fészkekbe) óvatosan kell beletenni a gumókat és utána befedni földdel. A hely kiválasztása picit körülményes, mivel figyelni kell, hogy olyan helyre ültessük, ahol az előző év(ek)ben nem termeltünk krumplit, paradicsomot, paprikát vagy padlizsánt, ilyen hely pedig nem sok van, amit nem akarok használni egészen július elejéig. Az idei évben végül a tuják körül kötöttek ki, és szemmel láthatólag nem zavarták egymást.

Krumplit termeszteni egyébként nem mondható túl körülményes műveletnek: elülteted és vársz, majd felkupacolod őket, amikor kihajtanak és megint vársz. Amikor pedig már nincs kedved várni, felásod és összeszeded. Nekem nem jött semmi kártevő sem idén, sem múlt évben, bár a földben lévő pajorok tudnak komoly károkat tenni, így ültetéskor esetleg érdemes alaposan áttúrni a földet ellenük.

Még májusban kíváncsiságból kiástam egy fészket, de még nagyon picik voltak (olyan üveggolyó méretűek), így gondoltam adok még egy bő hónapot nekik. A bő egy hónap - úgy döntöttem - tegnap letelt (ez ugyanis egy nagyon egzakt időtartam), és a vacsorához kiástam egy másik fészket. Ezúttal nagyon elégedett voltam az eredménnyel, leszámítva, hogy a tuják körül felhőkben gyülekeztek a szúnyogok.

Majd egy kilónyi krumplit szedtem össze, ami szerintem elég jó eredmény. Még négy fészek van, így ha ott is hasonló lesz az arány, akkor fél kilóból 5 kiló lesz, ami tízszeres "hozam". Már csak el kellett készíteni, és mivel már a könyökömön jött ki a petrezselymes, meg a répával együtt párolt változat, így Monty Don mentás újkrumpliját csináltam meg.

 

Újkrumpli mentával (4 személy részére)

Hozzávalók: 1 kg újkrumpli, két ág menta, 2 evőkanál olaj és egy evőkanál vaj, só izlés szerint. Elkészítési idő kb. 15 perc

A krumplit megmossuk, a nagyobbakat felvágjuk, a kisebbeket egészben hagyjuk. Egy edényben felforrósítjujk az olajat, beledobjuk a vajat és alacsony tüzön megolvaszjuk. Beleforgatjuk a krumplit, pici vizet öntünk alá, megsózzuk, lefedjük és puhára pároljuk. Ha megpuhult, beledobjuk a két ág feldarabolt mentát (ha nem akarjuk csak az ízét, akkor egyben, és tálalás előtt vegyük ki) és még öt percet hagyjuk, hogy átjárja a menta íze a krumplit. Kiváló köret natúr halszelethez.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://elefantakiskertben.blog.hu/api/trackback/id/tr232121918

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása